Kunde & kontekst
Jeld-Wen, en international producent af døre, stod i Norge med faldende markedsandele og lav lønsomhed. Markedet var præget af høje omkostninger, hård konkurrence på pris og lange svartider i ordreflowet.
Udfordring
Kunderne oplevede høje priser, lange leveringstider og utilstrækkelig service. Interne processer var komplekse og ressourcekrævende, hvilket svækkede konkurrenceevnen og øgede risikoen for at miste ordrer.
PDP’s tilgang / løsning
PDP gennemførte en value stream mapping af salgs- og ordreprocesserne i Norge og fabriksleddet i Forserum. Der blev etableret et “one order flow in control”, indført visuelle styringsværktøjer og uddannet teamledere og jobinstruktører. Fokus var at skabe kontrol, reducere variationer og styrke kommunikationen på tværs af salg og produktion.
Resultater
- +20 % øget produktivitet i ordrebehandlingen
- Kundetilfredshed markant forbedret
- Svartid på kundeordrer forbedret fra nr. 16 til nr. 5 blandt europæiske/nordiske selskaber
- Højere kvalitet og færre afvigelser i ordreflowet
- Stærkere fundament for at vinde markedsandele i Norge